کد مطلب:315393 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

سوال حضرت ابراهیم از خداوند کریم برای دختردار شدن
فرمودند: حضرت ابراهیم علیه السلام از خدا مسئلت نمود دختری به او دهد كه بعد از او برای او گریه و ندبه نماید [1] شاید حكمت آن چنین باشد كه چون آن



[ صفحه 81]



دختر صدا به گریه بلند كند و ذكر نیكیهای او نماید مردم متذكر شده برای او دعا كنند تا بركت دعاء ایشان به او برسد. چنانچه اشاره به این جهت دارد آیا مباركه و اجعل لی لسان صدق فی الاخرین [2] یكی از اصحاب ائمه علیهم السلام در مدینه زوجه ای گرفت. حضرت صادق علیه السلام فرمود: كیف رایت؟ چگونه بود تزویج تو. عرض كرد: همه گونه خیر و محسناتی در او دیدم ولكن خیانتی به من كرده. فرموده: ما هو، چه بوده. عرض كرد دختری زائیده. فرمود: لعلك كرهتها شاید تو كراهت داری از آن. خدا می فرماید: آبائكم و ابنائكم لا تدرون ایهم اقرب لكم نفعا [3] یعنی چنانچه پدران و پسران نمی دانند مقدار نفع آنها را و اینكه كدام یك نافع تر هستند برای آنها. همچنین شما نمی دانید پسر و دختر كدام برای شما نفعشان بیشتر است. چه بسا دختری كه نفعش برای والدین بیشتر است از پسر و چه بسا پسری كه ضررش بیش است از دختر برای والدین. پس بایستی بنده راضی باشد به خواست خداوند. یكی از اصحاب دختری برای او متولد شده بود، پس وارد شد بر حضرت صادق علیه السلام در حالی كه درهم و غضب آلود بود، پس حضرت به او فرمود: لو ان الله اختار لك و تختار لنفسك ما كنت تقول یعنی: اگر خداوند اختیار كند برای تو چیزی را یا خودت اختیار كنی در جواب چه می گویی؟ گفت می گویم پروردگارا تو اختیار كن برای من. پس فرمود: فان الله اختار لك پس خدا اختیار كرده برای تو دختر را. پس از آن فرمود: آن پسری را كه كشت آن عالم كه با موسی بود حتی اذا لقیا غلاما فقتله تا آنجا كه فرمود: و اما الغلام فكان ابواه مؤمنین فخشینا ان یرهقهما طغیانا و كفرا غلامی بود كه پدر و مادر او مؤمن بودند و خوف آن بود كه آنها به واسطه كفر او گمراه و كافر شوند پس حضرت خضر او را كشت. بعد از آن خدا می فرماید: فاردنا ان یبدلهما خیرا امنه زكوة در كافی و عیاشی نقل می كنند از حضرت صادق علیه السلام كه: خداوند عوض آن پسر، دختری به آنها داد تولد منها سبعین نبیا هفتاد پیغمبر از او تولید شد [4] مخفی مباد كه یك قسمت سبب فتنه و فساد در بنات و بنین در دخترها و پسرها تأخیر در تزویج آنهاست كه آل محمد صلی الله علیه و آله مثل دختر مانند میوه ای است كه چون برسد باید آن را



[ صفحه 82]



مصرف كرد و اگر صحیح مصرف نشد فاسد می شود [5] و عمده قسمت تأخیر ازدواج برای آن است كه طرفین انتظار جمال و مال و جاه دنیا دارند و كفویت دیانتی در نظر نیست و حال آنكه رسول خدا صلی الله علیه و آله و اولی بتصرف در امر دین و دنیای مردم فرموده: المؤمن كفو المؤمنة و المسلم كفو المسلمة [6] یعنی مؤمن هم شأن مؤمنه است و مرد مسلمان هم شأن زن مسلمان است.


[1] همان، كافي ج 6 ص 5.

[2] سوره ي شعراء آيه ي 84. ترجمه: و نام مرا در زبان آيندگان [نامي] نيك قرار ده (مرا به نيكي ياد كنند).

[3] وافي فضل البنات (باب 206)، كافي ج 6 ص 5.

[4] كافي ج 6 ص 6 و 7.

[5] وافي باب 206 فضل البنات، وسائل الشيعه ج 14 ص 30 باب 14.

[6] كافي ج 5 ص 341.